Guanajo - přeplavba z Tenerife na Palma Mallorcu

Deníček lodi Guanajo (krocan)

Trasa plavby: Kanárské ostrovy (Tenerife) – Madeira - Gibraltar – Malaga – Ibiza – Palma de Mallorca

Termín: 14.4-4.5.2018

Loď: Bavaria 50 Cruiser, rok výroby 2007 se jménem Guanajo, značka: 6Apm 1107, délka lodi téměř 15m.

Celkem napluto: 1522 NM.

Posádka:

Jarda – skipper

Jirka – ředitel a organizátor výpravy

Štětináč (Jirka), zkušený kormidelník

Štefan - zkušený námořník

Trasa plavby:

Poděkování:

Tato plavba byla zorganizovaná ředitelem výpravy Jirkou. Díky Hombremu Usámovi jsme se dali dohromady a doladili podrobnosti výpravy. Jirka měl zamluvenou loď a postupně jsme dali dohromady posádku. Termín parádní, trasa zajímavá. Řediteli výpravy rovněž patří dík za většinu kulinářských výtvorů v kuchyni :-)

Pátek 13.4.11:00 - Sraz na letišti v Praze a odlet
pátek 13.4. 17:30 - Tenerife – doprava do mariny Las Galletas, pivo za 2EURa v místní marině, jídlo z denního menu. Příjemná restaurace.
Sobota 14.4. - nákup potravin byl proveden online, dovezli to až na molo, seznámení s lodí, check in. Večer čteme počasí a vypadá to směrem na Madeiru.

I.Etapa výpravy

Neděle 15.4. - Vyplouváme obeplout ostrov a potom směr Madeira. Vzhledem k tomu, že nádrž ukazoval ¾, začli jsme dotankováním. Po deseti minutách po vyplutí při manévrech na benzinku máme první MOB. Štefan se chytil zábradlí a to nevydrželo. První koupačka. Naštěstí moře mělo 20°C a netrefil molo. Po půlhodine čekání na někoho z agentury vyplouváme se zábradlím zafixovaným lanem. Obeplouváme ostrov ze západu. Kochali se krásami ostrova Tenerife, strmé svahy. Po obeplutí majáku na východě ostrova Tenerife začlo slušně foukat a vytáhli jsme plachty. Vydržely do večera. V deset mám službu, moc to nejede, ale přidali se k nám delfíni. Vydrželi s námi blbnout asi 1,5 hodiny. Na magnetický kompas nejde vidět. Jedeme na hvězdy kurzem čistá 0, takže sledujeme polárku. Nad ránem v pondělí přišel čas na motor. Kolem deváté znova začlo foukat. Do pěti do večera to šlo tak 4KN. Od půl šesté znova jen motor. Od úterka 17.4. už jen motorujeme. Ráno jsme potkali mladou kosatku, asi dva metry od lodi. Zřejmě nám slupla rybu na návnadě i s návnadou. Co nás minula se vrátila k matce asi 100m od lodi.

V sedm večer jsme dorazili do mariny na Funchalu (Madeira). Cestou jsme potkávali plovoucí něco. Před Funchalem jsme to vylovili a byla to měchýřovka portugalská. Byla ještě malá, ale podle Googlu desátá nejjedeovatější potvora světa. Uvazujeme se u mola kousek od benzinky. Příliv odliv kolem dvou metrů. Naštěstí nás zaměstnanec přístavu poladil tak, že to nedělalo problémy. Spring byla nutnost. Funchal bylo příjemné místo. Zašli jsme na rybu a stejka. Pivo už stálo 3,5EUR. Středu jsme strávili poznáváním Funchalu.

Upluto 299 NM, 56 hod plavby, z toho asi 30 hodin na motor.

II.Etapa výpravy – Madeira – Gibraltar

Ve čtvrtek v 11 hod vyplouváme. Čekali jsme na vítr. Sotva jsme vypluli, něco fouklo a šlo to. Ve dvě hodiny odpoledne, jsme minuli konec ostrova a už to fičelo 20-30kts. Cestou jsme sledovali letadla. Celkem foukalo, jeden Boing 737 šel na přistání, ale zvednul to a zmizel směrem na Kanáry. Holt jedno z nebezpečných letišť. Loď pěkně svištěla 7-8 uzlů. Kolem půlnoci proběhl silný pokles tlaku. Zvedl se vítr a vlny šly z levoboku. Asi nejdivočejší noc celé plavby. Každá desátá vlna šla přes palubu. Osvědčil se Štětináč jako kormidelník. Vzal dvě další šichty. Nad ránem nás smetla jedna obvzláště divoká. Očividně příčina ulomení zábradlí, na kterém byla uvázána pasarela. Byla to pěkná pecka. V první chvíli jsem myslel, že už ležíme plachtama na vodě, ale loď se rychle srovnala. Den bez vaření. Nebyla na to nálada :-) Loď byla po této noci plná vody. Teklo přes okénka a různé díry, ale vše shora.

Pátek šel tak nějak v pohodě. Občas dobíjíme motorem baterky, generátor po zásahu a opravě AIS nefunguje. Na vaření není nálada, zobeme salám a různé studené věci. Vítr fouká a krájíme míle.

Sobota, stále fouká SE a pokračujeme směr Gibraltar. Kolem třetí odpoledne máme cestovní rychlost 9-10 uzlů. Vidíme plachetnici. Celé odpoledne ji stíhal Štětináč. Když se dostáváme blíž, zjišťujeme, že se jedná o naše kámoše z Madeiry – Hombre Usámu, loď Marusia. Potrhali refy hlavní plachty tak jeli jen na genou. Nafotili jsme se, připili po vysílačce na setkání uprostřed Atlantiku. Náhoda, jediná loď co potkáme uprostřed moře a jsou to kámoši.

V neděli kolem poledne nám došel vítr. Od oběda jsme zapli motor a dojeli na něj až k průlivu Gibraltaru. Odpoledne jsme strávili opravám a údržbě. Štětináč se Štefanem slepili schodek na vstupu do salonu (vnější), vzápětí upal i vnitřní, ale ten už slepovat nemělo smysl. Já jsem vybral vodu z lodi a trochu jsme uklidili. Jirka nám udělal maso s bramborem. Teplota moře začla klesat. V Atlantiku měla 20°C, tady už jen 17°C.

V pondělí nad ránem jsme se blížili do gibraltarské úžiny. Kolem sedmé-osmé, což tak nějak svítalo jsme vjeli do podivné situace. Rybáři z Marocca se v plavební dráze nebáli naházet sítě s blikačkama. Až když jsme byli pár metrů od nich jsme zjistili o co jde a na zpátečku rychle vycouvali a sítě obepluli. Velké lodě co čekaly na ten správný proud začly jezdit jak metro v Praze. Jedna za druhou v rozestupu tak jedné míle. V úžině začlo foukat proti nám. Kolem půl dvanácté jsme změnili kurz a uhli z plavební dráhy směr Gibraltar a vytáhli plachty. Na ty jsme dojeli až k Europa Pointu. V 16:10 jsme byli uvázaní v marině Bay (Ocean Village).

Celkem napluto 667 NM. Asi 4,25 dneplavby, z toho skoro 1 a ¾ dne na motor (44 hod). Zašli jsme si do prověřené hospody na argentinské hovězí steaky.

Úterý jsme věnovali poznávání Gibraltaru. Setkali jsme se opět s lodí Marusia a naplánovali v úterý výlet na kopec. PS: Pivo už bylo za pět Euro (přepočtem 1,5 Eur za Gibraltarskou libru (=1:1 s GBP)). Pro výlet na kopec jsme zvolili 8 místnou dodávku i s řidičem, který nás povozil. Navštívili jsme Heraklovy sloupy, jeskyně, vyhlídka s opicema a závěr patřil tunelům, ze kterých Angličani od roku 1700 hlídaly gibraltar. Nádherný výhled na letištní dráhu, kterou křižuje jediná spojovací cesta do Španělska. Poletí letadlo, stáhnou se závory, autíčko vyčistí ranvej a letadla můžou jít na to :-)

Ve středu jsme chtěli vyplout. Využili jsme duty free zónu, nakoupili kubánský rum láhev po 3 librách, (já tabák po 5,5 EUR za 50g) a nakonec naftu po 16 korunách za litr. Z Funchalu jsme spálili asi 150 litrů a platili 76 gibraltarskýh liber.

III.Etapa výpravy - Gibraltar - Málaga

V jedenáct vyplouváme. Kolem 12 hodiny míjíme maják Europa point. Dvě hodinky to šlo na plachty, ale od třetí hodiny při rychlosti 2-3 uzle jsme to vzdali a dojeli na motor až do Malagy. Tam sjem byli v jednu v noci. První pokus byl do mariny, kde nás vyhodili, tak jsme nakonec zůstali u hlavního mola hned z kraje přístavu.

Upluto 69,3 NM. 14 hodin plavby, z toho asi jedenáct na motor.

Čtvrtek jsme věnovali poznávání města. Pěkný přístav, nádherná katedrála, pevnost nad městěm jsem nesměli vynechat, i když to převýšení bylo dost velké.

IV.Etapa výpravy - Málaga - Ibiza

V pátek v jedenáct dopoledne jsme vypluli na jednu z dalších delších etap. Mělo nám foukat do zad. a toho jsme chtěli využít. Směr Ibiza. V pátek to Alboranským mořem zas až tak moc nefrčelo a občas to bylo i na motro. Ale kolem osmé večer to začlo a pak na vítr, celou sobotu, neděli a v pondělí v 5 ráno jsme byli na Ibize. Hombreho jsme nenašli, zaparkoval to na městském mole. Pondělí byl odpočinkový den. V úterý jsme ještě pochodili město dali si něco k jídlu a na večer jsme chtěli vyplout. Mělo být prvního května a svátek. Úředník v marině říkal, že se nepracuje, zálohu za redukci napájení 100EUR mám prý vyzvednout u hlídačů. Když jsem to večer v úterý zkusil, nic tam pro mě neměli. Čekali jsme do středy rána. Ráno jsem dostal studenou sprchu, že prý od května je nový ceník a místo toho abychom dostali zpět zálohu, nám chtěli naúčtovat dalších 130 EUR za další dva dny. Nakonec to dopadlo že naúčtovali nějakou podivnou cenu, která byla „jen 70 EUR“. Vzpomínka na Ibizu. Na městském mole prý chtěli 20 EUR na den (Hombre), nevím.

Ve středu o půl desáté ráno mizíme na poslední krátkou etapu směr Palma Mallorca.

V.Etapa výbravy - Ibiza - Palma de Mallorca

Fouká příjemný vítr, užíváme si sluníčka parádního sailingu. Za soumraku v 21:40 jsme uvázaní. Vyrážíme na jídlo do města. Ředitel výpravy chtěl ve čtvrtek odletět.

Ve čtvrtek ráno proběhl check out OK. S Jirkou vyráží hledat zastávku autobusu, projdeme si pláž a nakonec zastávku najdeme. Zbytek posádky si užívá Palma de Mallorca. Krásná katedrála, opevnění města. Pivo za 6,5 EUR. Vítej v ráji evropských důchodců.

Strávili jsme na Palmě zbytek výletu až do pátečního podvečera. Pak šup taxíkem na letadlo a zpátky do Prahy. Tam jsme byli o půlnoci z pátku na sobotu. Štefan a Štětináč našli noční bus do Brna, já jsem čekal na „první ranní“ na pražském nádraží. Taky zkušenost :-) V osm ráno doma :-)

Shrnutí výpravy:

Dobrý jarní termín, koupání v Atlantiku, dobrá trasa se zajímavými zastávkami, dobrá parta. Loď byla starší, vesměs fungovala, až na pár detailů, které by daly trochu více komfortu. (Nesvítil magnetický kompas - v noci nepoužitelný, rychloměr byl ucpaný, ukazoval nesmysly, generátor při předání fungoval, po zásahu a "opravě AISu" nefungoval, baterky celkem starý, dvakrát denně tak dvě hodiny motoru si vyžadovaly).

Počasí povětšinu příznivé, žádná velká hrůza, vítr nešel přes 30 uzlů. Z Madeiry na Gibraltar byly nepříjemné vlny z boku, ale ustáli jsme to jen se ztrátou sucha v lodi.

Studená sprcha přišla až když si Angel začal nárokovat 400EUR za poškození lodi, které při předání vůbec nenárokoval. Takže ECC Yacht Charter nakonec palec dolů.