Plavba po severním Egejském moři

Základní data:

Termín: 14.5. - 28.5.2016
Jméno lodi: Cicci & Cocco, Benetau 1981, registrace Holandsko, čerstvý majitel Jirka AKA Šaman www.samansail.cz
Výchozí marina: Nea Roda, Chalkidiki, Řecko
Posádka: Šaman, kapitán a majitel, Jarda, Bára, Petra
Napluto 148 námořních mil (270 km).

Popis plavby:

Jirka koupil v lednu loďku a cílem bylo ji dát trochu do parády a připravit na sezonu. Dohoda byla taková, že první týden budem uklízet, opravovat a vylepšovat loď a pak budeme týden jezdit. Dohoda splněna beze zbytku. Povedená plavba.

První týden jsme většinou byli v zátoce brigádníků, kousek od Nea Rody, a když bylo třeba tak jsme zaparkovali v přístavu. Jirka měl domluveno, že se může vyvázat u nepoužívané rybářské lodi. Na Řecko celkem výhra, v přístavu byla voda a do obchodu pár set metrů.

V první týdnu jsme s Jirkou dělali hlavně dřevařskou práci, vyměnovali teakové lavice a všechno dřevo a pasovali nové. Řezali, vrtali, brousili a šroubili :-) Holky čistili celý interiér lodi. Krom toho jsme stihli dva výlety do Soluňe (Tesaloniki) za účelem přeprogramování idéčka vysílačky MMSI, loď má totiž sledování. První byl v úterý, druhý v pátek. V pátek jsme dojeli a začlo pršet. Pršet nepřestalo až do nedělního dopoledne. Vyčkali jsme do odpoledne a kolem třetí vypluli a zahájili tak druhou část výletu.

Nea Roda, přístav

Druhý týden - cestování:

Vyrážíme tedy v neděli kolem 15. hodiny směr Elefheronisos. Pokus plachtit vydržel jen půlhodinku, lehl vítr. Za výběžkem jsme vzali směr na ostrov Kafkanas.

Pondělí: Ráno jsme kousek překotvili k zátoce u staroběkého města Stageira, kde se narodil Aristoteles. Prohlédli jsme si celkem zachovalé vykopávky a nasáli atmosféru 300 let před Kristem. Potom jsme vzali směr Apolloniova věž na pevnině. poblíž vesnice Pirgos.

V úterý jsme vyrazili na plachty přes moře na ostrov Thasos. Po 14 hodine utichá vít a je rozhodnuto, že to vezmeme z jihu směr na Limenarii. V přístavu jsme nějak zakotvili a holky se rozběhly po městě. Místní nás upozornil, že to místo kde jsme přistáli není dobré (vedle nás byl velký šutr asi metr pod vodou a mooring pamatoval taky dost). Šaman se k večeru rozhodl kvůli bezpečnosti přeparkovat na otevřenou pláž před městem. Holky se rozhodly přenocovat v hotelu. Tu noc to s náma na kotvě pěkně zaházelo :-)

Středa ráno vyzvedává Šaman holky v přístavu a vyrážíme dál kolem ostrova. Sotva jsme vystrčili čumák z relativně kryté pláže objevili se pěkné vlny a celkem to funělo. Chvíli to s námi házelo protože jsme měli vlny z boku, ale po změně kurzu jsme to dostali do zad a jeli se pomalu schovat za ostrov. Pokus zastavit se na Aliki byl neschůdný, foukalo do zátoky a vlny byly pořád dost velké. Objeli jsme ostrov a zaparkovali na chráněné straně ostrova Thásos, v zátoce Paradise Beach. Byla tam skvělá hospoda a parádní voda na koupání.

Čtvrtek byla naše nejdelší cesta, cca 40 NM. Vydali jsme se ráno zpět prohlédnout Aliki. Což je lom na mramor zase tak 2500 let starý. Dali si maso na špejli a pozorovali jak se turistická sezona pomalu rozjíždí. Po obědě jsme vypálili směr zpět. Počasí bylo vrtkavé a předpověď na windity byla úplně mimo. Zašlo to padáním větru, pak bezvětří, tlaková níže nad Thasosem, tlaková níže na severu. Po několika hodinách na motor se vítr otočil a vjížděli jsme do bouřky. Po 20 minutách bylo po ní, zůstaly vlny a vítr v zádech. Parádně jsme zaplachtili a zakotvili v zátoce za Eletheronisos. Kotvu jsme házeli za úplné tmy a defacto dle přístrojů (z nichž ploter na palubě se vypnul).

V pátek byl odpočinek. Do domovského přístavu to bylo tak 10 mil, takže nebylo kam spěchat. Zastavili jsme se v zátoce se sladkovodní říčkou a v ní želvičky, pak u dolu Stratoni, kde proběhla koupačka a oběd a doplnění zásob. Po čtvrté jsme vyrazili zpět do Nea Rody. Trocha adrenalinu při parkování, bylo obsazené naše místo a trochu jsme se tam motali, než nás místní rybáři pustili. Večer jsme šli do místní hospody na gyros.

V sobotu jsme dotankovali kanistry s naftou, dolili do lodi a postupně jsme se chystali na odjezd. Silnice byla stejně zavřená, protože měla kolem poledne projet kolona s prezidentem Putinem, co se jel podívat na ruské mnichy na Atosu. Sice jsme si dali ještě půl hodiny pauzu, než to mělo projet, ale stejně jsme u silnice čekali. Zato jsme tu kolonu nakonec viděli. Ve Stavrosu jsme si dali jídlo a po třetí pomalu vyrazili na cestu zpět.
Cesta zpět probíhala celkem v pořádku.  Zdržela nás na hodinu Maďarská hranice, kde jim spadl systém. Nakonec systém nesystém to začli pouštět. Ráno v osm jsme byli v Brně, já v deset doma.

Celkem napluto 148 NM.

Přehledová maka (je trochu otočená).

Společná fotka (Bára, Petra, Šaman, Jarda).

Pár fotek ze zájezdu:

Stageira (Olympiada)
Vykopávky na Stageiře (Olympiada) Rodiště Aristotela

Apollonova věž

Paradise Beach, Thásos
Paradise Beach, Thásos, Greece

Aliki, lom na mramor
Aliki, Thásos - starověký lom na mramor

Link na stránky Šamana, který nabízí výlety po oblastech severního egejského moře.