Dobrodružná dovolená na lodi Falcon

• Tomáš

Domovská marina: Marina Kaštela, Split

Trasa v mapách Google Earth:

Soubor trasy (GPS LOG) ve formátu pro Google Earth ke stažení zde: GPS Track 2008-07-druhý týden

Zápisky z lodního deníku

Sotoba 14. června, marina Kaštela u Splitu

Posádka skvělá. Než jsme vyrazili, snažili jsme se místní správce a zaměstnance Adriatic Charter DOO donutit opravit tekoucí sprchu, která nám při spuštěných čerpadlech přečerpala vodu z nádrží do lodi, což bylo téma několika prvních dní, kdy se posádka naučila zapínat čerpadlo jen na dobu nezbytně nutnou. V pět hodin, přesně podle smlouvy byla sprcha smontována do jakž takž původního stavu a 5 minut po šesté jsme vyrazili. Posádka po 30 minutovém nakládání dostala 30 minutové školení jak vázat fendry a zabraňovat srážkám na moři a vyrazili jsme. Benzinka, bohužel už zavřená, a tak máme v plánu natankovat až na Visu, což byl náš nedělní cíl plavby. Vyrazili jsme směrem z Kaštelanskeho zálivu k ostrovu Brač. V půli cesty, kolem půl deváté jsme vytáhli plachty a napřed na bočák a pak po větru jsme vyhledali nejbližší vhodnou zátoku s bójemi. Tou byla Lučice na ostrově Brač. Opět jsme si užili noční plavby, jak už bylo v sobotu zvykem. Posádka, někteří rozespalí a unavení z auta se probudili až na houpající se lodi v třičtvrtě metrových vlnách kolem Brače. Dorazili jsme v 10 hodin a za šera. Příslib silnějšího větru, který se stáčel poslední dny ze severozápadního na jihovýchodní – sliboval změnu a dobré jachtařské zážitky. Tlak stoupal.

Celkem napluto 17 Nm. 4 hodiny plavby.

Neděle 15. června - Vis

V jednáct hodin kurz 210° a hurá na ostrov Vis, městečko Vis. Kolem půl čtvrté jsme tam na příznivý vítr dorazili. Veselo bylo hlavně na benzince, zaparkovali pumpař dostal hozené mokré lano a byl z toho trochu nervózní. Too much sun! Večer si posádla vyplnila příjemnou procházkou městem, já jsem si zdříml. Sprcha v marinách byla, takže pohoda.

Pondělí 16. června - Ščedro

Ráno v pondělí 16. června to ještě vesele vypadalo, ale sotva jsme kolem 11. hod vyrazili ven z ostrova foukal silný vítr a opět žádná rekreace, protivítr z pravé strany a metrové vlny. Kolem 4. odpoledne vítr slábne a kolem 17.večer dojíždíme na ostrov Šcedro, do zátoky Dano Rata. Celkem napluto 23.33 Nm. 6 hodin plavby.

Úterý 17. června Ščedro – Vira (Hvar)

Den ve víru oprav plachty v silném SouthEast větru (používám slovní popis poněvadž logy nic neukazovaly:). Naštěstí se nehoda stala kousek od našeho dobrého kotviště u Dana Rata na Ščedru. Ve 12:30 jsme vyrazili a vytáhli plachty, sotva jsme povyjeli na východní cíp ostrova 13:00 velel jsem stáhnout genu, silní kluci tahali a tahali a bohužel se vyvléklo navijákové lano, které genou tahá zpět. Udělali jsme obrat a začal scénář jak genu stáhnout, zafixovat a případně opravit. Mozol se jako první vypravil ke genoe a začal řešit, po větru nebylo houpání lodě tak silné a podařilo se mu genu zafixovat kusem lana a kladivem. Aneta hlásila stav u Mozola a dělala komunikační spojku. Opět jsme se uvázali u bójky, dvakrát vyrušili Dana Rata ze spánku půjčili klíč, zkrátili si šroubek a vrátili nářadí. Oprava se podařila na jedničku, opraveno ve 15:00 je znát, že Mozol je Technik

V 16:00 jsme vyrazili na Sv. Klement, tedy west směrem k západníku břehu Hvaru, schovat se za ostrov. Z původních plánů zakotvit v ACI marině Mandalině, jsme byli nuceni dnes jako již podruhé ustoupit.

Našli jsme si bójku v zátoce Vira 20-.30 , ve 22:30 nás nakonec definitivně číšník z hospody vyrazil a doporučil nám se vyvázat v rybářské přístavu, 23:00 jsme byli zajištěni na třech lanech. Noc byla nakonec klidná, i když na vedlejší lodi občas zahulákal ožralej němec. Jestli jsme někde podřeli kýl, je to jedna z možností kde se to mohlo stát.

Celkem 24,3 námořních mil, 5.5 hod plavby, dvě hodinky na zaďák, tři a půl nakonec na motor.

Středa 18. června - Stari Grad

Ve středu jsme po nezbytných opatřeních, jako nabrat vodu do pet lahví vyrazili kolem 11:30 směr na Stari Grad, v sedmičkách byl doporučenej jako lepší volba než samotný Hvar, který jsme již byli nuceni večer vynechat, nedá se tam pořádně zaparkovat.  Den ve znamení koupání, pěkného počasí, yachtingu, 4 hodiny plavby, 8,5 mil, 1,5 hodiny na motor.

Pěkné městečko, dorazili jsme po třetí hodině, zjistili, že v naší lodi je už tolik vody, že vyhazujeme na mole jističe. Čerpadla jsem na baterku používat původně nechtěl ale nakonec nefungovalo protože bylo vyzkratované. Stari Grad byl nakonec za 240 Kuna (nejsou tam záchody a sprchy). V zátoce je obchoďák a trh se zeleninou.

Večer jsme vyrazili do na procházku městem a do baru na míchané drinky. Večer jsme si každý dle libosti dal rozchod, noční koupání bylo taky fajn :-)

Čtvrtek 19. června - Makarska

Čtvrtek byl den na plachty, vyrazili jsme jako obv ykle v 11:30 na motor ze zátoky Stari Gradu, nahodili plachty a fičeli po větru směrem Makarska, kde byla domluvena schůzka. Cestou jsem si všiml výraznějšího ruchu kolem jednoho místa na Brači, stočili jsme to a za 200 kuna parkli na bójku u Sandy Beach. Pěkné místo, sladoled, suprové vlny na návětrné straně, světle modré moře. Hlava na hlavě. Cestou zpátky jsme potkali loď plnou Slováků (samí chlapi) a byli jsme pozváni na skleničku. V pět jsme se nakonec opíchli a vyrazili na Makarskou. Chlapi se na holky tak přisáli, že dva z nich museli nakonec z naší lodi vyskočit, protože bylo jasné že s nima nepoplujem.

Na Makarské jsme se za vydatné snahy Mozola, který obětavě sháněl mooring a i pro něj do vody dvakrát skočil, nakonec vyvázali. (V ofiko přístavu nás vyhodili, že jako muring není, i když místo tam bylo). Neva, bylo to nakonec zadarmo, Mozol jeden mooring našel. Večer jsme si dali něco k snědku, prošli se po mole, po pláži a dali si Sandy Beach coctail. Předposlední den na lodi.

Upluto 25,5 námořních mil, 9,25 hodin plavby, z toho převážně vše na plachty.

Pátek 20. června - zpět do Splitu, domovské mariny Kaštela

V pátkek snídaně, trochu nervů, když jsem dost dlouho nemohl nahodit motor. Nakonec se z našeho výfuku vyrojila oblaka kouře jak když startujete v zimě Awii, ale chytli jsme a 12:50 vyrazili za bezvětří Bračkim Kanalem směr domovská marina Kaštela kurz 325°. V pět hodin jsme si ještě dovolili jednu hodinu a čtvrt dlouhou zastávku na jídlo a kopačku na kotvě v zátoce Trstena, Bylo tam asi 6 metrů a prima koupání. Za šera ve 21:40 jsme dorazili na molo, benzinka opět zavřená, takže jsme museli vyjet v sobotu na teď už úplně poslední projížďku. Večer jsme si poseděli v rybářské hospodě na kousek od mola v Kaštele.

Sobota 21. června - cesta zpět do Čech

V sobotu jsme dali budíček v 8:00 předali jsme loď  v půl dvanácté a vyrazili na cestu zpět. Cestu na dálniční nájezd Prgomet jsme si zpříjemnili zajížďkou do kouzelné vísky, kde vedla jen cesta tam a ne dál. Nakonec jsem naladil GPSku a našli dálnici. V devět jsme našli hospodu v Maďarsku a dali si vynikající gulášek, pivko a neřidiči dostali welcome and after dinner drink. Hostinskému jen pochvalu. V Bratislavě jsme se rozloučili, Tom s Romaxem a Martinou - Ti jeli na Olomouc, druhé auto na směrem Zlín a to přes Slovensko. Ve dvě ráno jsme byli v Čechách.